Rippikoulu

Tervetuloa rippikouluun Ilmajoen seurakuntaan!

Mikä rippikoulu?

Rippikoulu on kirkon järjestämää kristillisen uskon opetusta. Kasteessa on tultu seurakunnan yhteyteen ja siihen liittyy opetus kristillisen uskon perusteista. Riparilla pohditaan ja ihmetellään elämää ja etsitään vastauksia nuoren elämäntilanteesta nouseviin kysymyksiin.

Rippikoululaisen askartelema värikäs rukouskoru, joka on laitettu ranteeseen.

Ilmoittaudu rippileirille

Lisätietoja voi kysellä pastori Mika Syväniemeltä, 0505540623

Voit ilmoittautua rippileirille täältä

Onko pakko?

Rippikoulu on täysin vapaaehtoinen eikä kenenkään ole pakko tulla rippikouluun.

Mitä konfirmaatio tarkoittaa?

Rippikoulu oikeuttaa konfirmaatioon. Rippikoulun voi myös käydä niin, että ei osallistu konfirmaatioon. Konfirmaatiossa rippikoulun käynyt tunnustaa itse kristillisen uskon, johon hänet on kastettu. Konfirmaatiossa rippikoulun käynyt siunataan ja hänen puolestaan rukoillaan.

Mitä oikeuksia rippikoulu ja konfirmaatio antavat?

Rippikoulun jälkeen on oikeus konfirmaatioon ja kirkolliseen vihkimiseen. Konfirmaatio antaa oikeuden osallistua itsenäisesti ehtoolliselle, toimia kummina ja olla ehdokkaana seurakuntavaaleissa.

Kenelle?

Jokainen 15 vuotta rippikouluvuonna täyttävä tai jo 15 vuotta täyttänyt voi tulla rippikouluun.

Entä jos ei kuulu kirkkoon...?

Rippikoulun voi käydä, vaikka ei kuuluisi kirkkoon. Rippikoulun jälkeiseen konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kastetta ja kirkkoon liittymistä. 15-vuotias voi liittyä kirkkoon vanhempiensa/huoltajiensa suostumuksella. Kirkkoon liittymiseen kuuluvat paperiasiat hoidetaan seurakuntatoimistossa rippikoulun yhteydessä. Ellei sinua ole kastettu lapsena, kaste toimitetaan ennen konfirmaatiota.

Rippikoulu alkaa seurakuntaan tutustumisella

Rippikoulun aloitusjakson aikana osallistutaan seurakunnan elämään käymällä jumalanpalveluksissa, nuortenilloissa , konserteissa, kirkollisissa toimituksissa ja muussa seurakunnan toiminnassa. Nämä käynnit tapahtuvat sekä itsenäisesti että oman rippikouluryhmän kanssa yhdesssä. Kaikki rippikouluun ilmoittautuneet kokoontuvat myös kahteen teemapäivään: Riparistarttiin ja Riparisunnuntaihin.

Missä ja milloin?

Rippikouluja pidetään sekä talvella että kesällä. Tutustu rippikoulutarjontaamme.

Rippikouluun ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen tapahtuu syyskuussa. Seurakunnan jäsenten rippikouluikäluokka saa elokuun lopulla rippikoulukirjeen, jossa on ilmoittautumisohjeet ja tiedot tulevan vuoden rippikouluista. Tiedot löytyvät myös täältä netistä.

Aikuisrippikoulu

Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Aikuisrippikoulu toteutetaan yleensä yksityisrippikouluna, jolloin papin kanssa keskustellaan uskon tärkeimmistä asioista ja tutustutaan oman seurakunnan toimintaan. Tarkempi sisältö ja suoritustapa sovitaan yhdessä aikuisrippikoulua pitävän papin kanssa.

Aikuisrippikoulu päättyy konfirmaatioon (tai kasteeseen, mikäli sinua ei ole aiemmin kastettu - tällöin kastetoimitus sisältää myös konfirmaation). Myös aikuisrippikoulun voi käydä tulematta konfirmoiduksi.

KATSO MYÖS NÄMÄ:
Ulkoläksyt »