Kirkkoherranvaalista valitus hallinto-oikeuteen, päiv. 25.1.

Ilmajoen kirkkoherran valinta menee tuomioistuimen päätettäväksi ja valitus lykkää kirkkoherrran viran täyttämistä jopa vuodella.

Seurakunnan kirkkovaltuusto valitsi joulukuussa seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi kurikkalaisen Jani Latva-Nikkolan selvällä äänten enemmistöllä. Toiseksi vaalissa jäi kurikkalainen Maria Siekkinen, joka valitti tuloksesta.

Valituksen mukaan Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli ei ollut lähettänyt hakijoiden hakemuksia kokonaisuudessaan Ilmajoen kirkkovaltuustolle, vaan oli valikoinut lähettämänsä tiedot. Virheellinen menettely on loukannut hakijoiden yhdenvertaista kohtelua, koska seurakunnan käytössä on ollut vain tuomiokapitulin "valikoivasti laadittu, monin tavoin puutteellinen lausunto."

Valitus lykkää kirkkoherran viran täyttämistä jopa vuodella, koska hallinto-oikeuden käsittelyaika on tällä hetkellä yli 13 kuukautta.

Tuomiokapituli päätti 24.1.2018 määrätä vs. kirkkoherraksi Jani Latva-Nikkolan 1.4.2018 lukien siihen saakka, että Ilmajoen kirkkoherran vaalin tulos saa lainvoiman tai palautetaan uudelleen käsiteltäväksi.

Uutista päivitetty 25.1. klo 7.53 lisätty kapitulin päättämä sijainen.

2018-01-25 07:53:17.0