Seurakunta lainaa kastemekkoa ristiäisiin

Ilmajoen seurakunta uusi kastemekkonsa. Kastemekkoja voi lainata kuka tahansa seurakunnan tiloissa tapahtuvaan kastejuhlaan.

Ilmajoen seurakunta lainaa kastemekkoja.

Katso kuvia kastemekoista »

Ilmajoen seurakunnalla on jo pitkään ollut kastemekkoja, joita on voinut lainata kastekäyttöön. Vuonna 2016 vanhojen mekkojen todettiin olevan niin pienikokoisia ja kellastuneita, että päätettiin hankkia uudet. Seurakuntalainen Ritva Penttilä lupautui ompelemaan puvut ja suunnittelu alkoi.

Ritva aloitti piirtelemällä mekkomalleja ja etsimällä kangasnäytteitä. Ajatus oli, että mekkojen täytyy olla tarpeeksi suuria tämän päivän vauvoille ja siksi kooksi päätettiin 68 cm. Kastemekon kuuluu olla valkoinen, sillä se kuvaa iloa, kiitollisuutta ja puhtautta ja se on myös Jumalan ja Kristuksen symbolinen väri. Aluksi mekkoja oli tarkoitus tehdä kaksi. Kun kangasta jäi sopivasti, Ritva ajatteli, että joskus on myös kaksoslasten kasteita ja silloin tarvitaan kaksi samanlaista mekkoa. Niinpä mekkoja on nyt yhteensä kolme. Vinkkejä kastemekkoihin hän sai mm. pyhäkoulunopettajilta: ”Helppoja puettavia ja nauhoja voisi olla muutakin väriä kuin perinteiset sininen ja punainen.”

Nauhaneuvon pohjalta syntyi ajatus, että kastepukuun liitettäviä nauhoja on useamman väriset ja niitä voi pukuun vaihdella nepparikiinnityksellä. Perusnauha on luonnonvalkoinen ja lisäksi löytyvät värit sininen, punainen, keltainen ja vihreä.

Mekoissa on myös valkoinen helmi rusetissa. Rukousnauhassakin on valkoinen kasteenhelmi. Helmi kertoo kasteesta ja uudesta elämästä. Valkoinen väri on merkki siitä, että joka päivä voimme aloittaa uuden elämän. Joka päivä voimme jättäytyä lapsen tavoin Taivaallisen Isämme hoitoon ja huolenpitoon. Niin kuin Maria hoiti Jeesus-lasta Betlehemin tallissa, niin Jumala pitää meitäkin sylissään.

Kastemekon historia

Kastemekon historia ulottuu 200 vuoden taakse. Säätyläisillä oli jo 1800-luvulla kastemekkoja, mutta maaseudulle ne levisivät vasta 1900-luvun puolella. Usein niitä lainattiin pappilasta tai kätilöltä. Myöhemmin alettiin lapsen sukupuolta ilmentää nauhojen värein.

Lainaa kastemekkoa

Kastemekon lainaamisesta voit kysyä kirkkoherranvirastosta ja kastepapilta esimerkiksi kastekeskustelun yhteydessä. Kastemekkoja lainataan vain seurakunnan tiloissa tapahtuvaan kasteeseen.

2017-01-20 12:46:00.0