Ilmajoen seurakunnan Vapaaehtoispankin nettisivu: www.vapaaehtoispankki.fi/ilmajoensrk

Kiitos, että olet mukana vapaaehtoistoiminnassa

Se on toimintaa toisten ihmisten hyväksi kunkin omien mahdollisuuksien ja voimavarojen mukaan. Vapaaehtoisena olet seurakunnan palkatun henkilöstön yhteistyökumppani.

Työntekijöiltä saat tukea ja ohjausta tehtäviisi. Vapaaehtoisena toimivat ja palkatut työntekijät muodostavat yhteisön, jossa jaetaan kokemuksia, vastuita ja osaamista. Sinun ei kuitenkaan tarvitse huolehtia työntekijöiden huolista, stressistä tai työyhteisön asioista.

Tehtäviä voi tehdä yksin tai kaksin pienessä ryhmässä tehtävien luonteen ja omien mieltymysten mukaan.

Vapaaehtoiselle ei makseta palkkaa. ”Palkka” tulee hyvästä mielestä ja rikastuttavista kokemuksista. Jokainen voi valita itselleen sellaisen tehtävän, joka hänelle parhaiten sopii ja sellaisen aikamäärän, jonka voi käyttää. Ystävällisellä vuorovaikutuksella olet luomassa yhteisöä, jossa kaikilla on hyvä olla. Hymy ja kohteliaat käytöstavat tarttuvat muihinkin. Ystävälliset vuorovaikutustaidot ovat ilmaisia ja kaikkien käytettävissä.

Mitä vapaaehtoinen voi tehdä?

Tässä muutama esimerkki:

•  lähimmäispalvelu
  •  lasten, nuorten tai ikäihmisten kerhojen ohjaaminen
  •  yhteisvastuu- ym. kerääjänä toimiminen
  •  kolehdin kerääjänä messussa
  •  musiikkitoiminta, esim. kuorot
  •  viestinnän osaaja

Kuka soveltuu vapaaehtoiseksi?

Yleisperiaatteena on se, että kuka tahansa halukas voi tulla seurakunnan vapaaehtoiseksi.

Seurakunnan jäsenyys ei ole edellytys, ellei kyseessä ole tehtävä, joka edellyttää kristillisen uskon opettamista, esim. pyhäkoulunopettaja.

Tehtävät määräytyvät omien kykyjen ja halujen mukaan.

Vapaaehtoinen laulamassa hyväntekeväisyyskonsertissa.
Vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua vaikka laulamaan hyväntekeväisyyskonserttiin!