Kalajaisten leirikeskus

Jurvantie 1410, 61340 Nopankylä

Avoinna tilaisuuksien yhteydessä.

Ilmajoen seurakunnan oma leiripaikka on Kalajaisten leirikeskus. Se sijaitsee kauniin Kalajaisjärven rannalla lähellä Ilmajoen ja Jurvan rajaa.

Historiaa

Päärakennuksen, majoitusrakennuksen ja vanhan saunatilan on suunnitellut rakennusmestari Aaro Äystö. Vuonna 1985 rakennetussa päärakennuksessa on ruokasali, luokkahuone ja kirjasto/ takkahuone, jotka kaikki voidaan tarvittaessa yhdistää yhdeksi isoksi tilaksi. Toimisto ja keittiö ovat myös päärakennuksessa. Päärakennuksessa on kiinteästi normaali AV-välineistö: videotykki, televisio, cd-soitin ja pieni äänentoistolaitteisto.

Majoitustilat

Majoitusrakennuksessa on 39 vuodepaikkaa. Leirialueella on lisäksi rakennusmestari Kalervo Vahalan suunnittelema uusi saunarakennus, jossa on saunan lisäksi pieni kokoontumistila ja keittiö. Vanhassa saunarakennuksessa on edelleen käytössä pelihuone, jossa on mahdollisuus pingiksen pelaamiseen. Muita pelimahdollisuuksia tarjoavat biljardipeli, lentopallo-, sulkapallo- ja pieni jalkapallokenttä. Kalajaisissa on myös soutuveneitä ja kanootteja.

Kalajaisjärveä ympäröivä luonto tarjoaa paljon ulkoilu- ja retkeilymahdollisuuksia. Kunnan ylläpitämät hiihtoladut sijaitsevat lähellä. Pässilän luontopolku on pitkä opastettu liikuntareitti, jonka varrella on helppo tutustua mm. jääkauden vaikutuksiin alueella. Kiinteitä laavuja tulentekopaikkoineen on alueella kaksi.

Leirikeskuksen vuokraus

Seurakunta vuokraa täydenpalvelun leirikeskustaan vaikkapa perhejuhlia, virkistyspäiviä tai leirejä varten. Leirikeskuksen käytöstä, hinnoista ja vapaista ajoista lisätietoja voi kysellä suoraan leirikeskuksesta. Seurakunnan leirikeskus sijaitsee Kalajaisjärven rannalla, 14 kilometrin päässä Koskenkorvalta, Jurvaan johtavan tien läheisyydessä (tie 688). Ilmajoen keskustasta leirikeskukseen on matkaa noin 23 kilometriä.

Tiloja ja tapahtumia voit varata suoraan leirikeskuksesta.

Leipäkappeli

Leirikeskuksen pihapiirissä sijaitsee myös vanhasta riihestä tehty leirikirkko eli Leipäkappeli. Kirkon on suunnitellut ilmajokinen Jouni Pitkäranta. Kirkko on oivallinen talkootyön näyte ja mahtava hiljentymispaikka, jonne leirien hartaus- ja jumalanpalveluselämä keskittyy.

Lähes esteetön tila Lähes esteetön tila
wc wc