Hautausmaan hoito

Hautausmaan työntekijät vastaavat hautausmaan ja muiden seurakunnan viheralueiden hoidosta, sekä hautainhoitorahaston hoitoon otettujen hautojen hoidosta.

Keväällä seurakunta kerää pois jokaiselta hautausmaan haudalta syksyllä istutetut kanervat ja muut talvikasvit sekä poistaa havut ja palaneet kynttilät.

Haudanhoitosopimukset

Haudanhoitomaksu määräytyy hautapaikan leveyden mukaan.

Ilmajoen seurakunnan hautausmaalla hoitosopimuksia voidaan tehdä yhdeksi vuodeksi (kesähoito) tai viideksi vuodeksi kerrallaan.

Kesähoitosopimuksen päätyttyä, asiakkaalle tulee automaattisesti tarjouslasku seuraavana keväänä. Määräaikaisen sopimuksen päätyttyä, lähetetään siitä tieto asiakkaalle. Sekä tarjouslasku että määräaikaisen sopimuksen päättymistieto lähetetään aikaisemman laskun osoitteeseen. Ilmoitathan mahdolliset yhteystietomuutokset numeroon 040 779 1028, numero toiminnassa huhtikuun alusta alkaen.

Uusia haudanhoitosopimuksia tehdään huhtikuun 2024 aikana.

Haudanhoitosopimusten sisältö

Kesähoito kukkien kanssa

• Voimassa yhden vuoden
  • Kevätsiivous
  • Kukkapaikan kunnostus ja lannoitus
  • Kukat ja niiden istutus
  • Kastelu ja hoito kesän aikana
  • Kukkien poisto syksyllä
  • Hoitoon ei sisälly talvihavutukset eikä syyskasvien istutus
  • Normaalikokoisen hautamuistomerkin mahdollinen oikaisu

Kesähoito ilman kukkia

• Samat toimenpiteet kuten edellä, mutta kukat eikä niiden istutus kuulu sopimukseen.

5 vuoden hoito

• Sisältää samat toimenpiteet kuten kesähoito kukkien kanssa, mutta sopimus tehdään viideksi vuodeksi.

Seurakunnalla on oikeus suorittaa haudalla hoidon kannalta tarpeellisia muutoksia.

Seurakunta ei ole vastuuvelvollinen vahingoista, jotka tapahtuvat seurakunnasta riippumattomista syistä.

Hautakiven oikaisu -lomake, jonka voit tulostaa, täyttää ja palauttaa hautausmaan toimiston seinässä sijaitsevaan postilaatikkoon.

Voit myös skannata ja lähettää täytetyn lomakkeen sähköpostiin: antti.risku@evl.fi

Hautapaikan luovutus seurakunnalle

Hautaoikeuden haltija (jos hautaoikeuden omaavia on useampi, tarvitaan kaikkien suostumus) voi luovuttaa määräajaksi lunastetun haudan takaisin seurakunnalle jo ennen hautaoikeuden päättymistä. Tulosta lomake tästä: Hautapaikan luovutus -lomake  Voit joko lähettää lomakkeen postitse seurakuntatoimistoon tai palauttaa viraston postilaatikkoon.

Halutessaan haltija voi tilata hautapaikasta luopuneiden muistomerkkiin muistolaatan (á 70 euroa). Tulosta lomake tästä: Muistolaatan tilaus -lomake  Voit joko lähettää lomakkeen postitse seurakuntatoimistoon tai palauttaa viraston postilaatikkoon.