Ilmajoen hautausmaa

Hautausmaan kuva

Kirkkotie 18, 60800 Ilmajoki

Hautausmaalla liikkuminen sallittu päivittäin klo 7-23. Juhlapyhinä läpi vuorokauden. Alueella vartiointi.

Hautausmaa-alueen historiatietoa

Vapaussodassa kaatuneet

Vapausodassa kaatuneiden hauta-alue sijaitsee kirkon vieressä lounaispuolella. Alueelle on haudattu 20 vainajaa vuonna 1918. Alueella on ilmajokisen kuvanveistäjän Pauli Aaltosen sankaripatsas.

Sankarihaudat

Sankarihauta-alue sijaitsee kirkon vieressä koillispuolella. Sille on haudattu 245 talvi- ja jatkosodassa kaatunutta sankarivainajaa. Sankarihautausmaan keskellä on taiteilija Aimo Tukiaisen veistämä muistomerkki.

Räisäläisten hauta-alue

Räisäläisten hauta-alueelle on haudattu noin 140 sotasiirtolaista vuosina 1939-1945.

Sotainvalidien hauta-alue

Sotainvalidien hauta-alueelle on haudattu kahdeksan vainajaa vuosien 1039-1945 sodissa taistellutta invalidia vuodesta 1948 lähtien.

Uurnahauta-alue

Uurnahauta-alue sijaitsee uusimmalla osalla ja siellä on vajaa tuhat uurnahautapaikkaa. Muistolehdon monumentti on uuden hautausmaan puolella.

Kirkkomaan hautausmaalle voit tulla muistelemaan edesmenneitä rakkaitasi ympäri vuoden.

Hautausmaa sijaitsee aivan Ilmajoen kirkon ympärillä. Sen vanhin osa on perustettu samaan aikaan, kun nykyinen kirkko on otettu käyttöön (1766).

Esteetön kulku Esteetön kulku