Kukkia kädessä.

Henkinen ja hengellinen hyvinvointi

Ihminen on ainutlaatuinen, monimutkainen fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja hengellinen kokonaisuus. Hyvinvointi koskettaa näitä kaikkia elämän eri osa-alueita.

Jokainen ihminen on Jumalan luoma, sellaisenaan arvokas, kaikkine ominaisuuksineen. Jos yhdellä osa-alueella hyvinvointi vähenee, vaikkapa jonkin menetyksen tai elämänmuutoksen seurauksena, muut osa-alueet voivat kantaa eteenpäin. Siksi jokaisesta alueesta kannattaa pitää huolta. Omaa hyvinvointia voi tukea esimerkiksi liikkumalla, harrastamalla, tapaamalla ihmisiä, auttamalla muita ja hiljentymällä.

Vaikka kuinka yrittäisi, pyrkisi hallitsemaan elämäänsä ja tekisi harkittuja valintoja, haasteita voi silti tulla vastaan.

Seurakunnan työntekijät ovat sinua varten.

He tukevat hyvinvointiasi kuuntelemalla, keskustelemalla ja rukoilemalla kanssasi ja puolestasi. Yhdessä ongelmiin löytyy helpommin ratkaisuja kuin yksin. Kun mieltäsi painaa arjen ongelmat, ihmissuhteet, suru tai kriisi, riippuvuus tai rikos ota rohkeasti yhteyttä seurakunnan työntekijöihin; papit, diakoniatyöntekijät, nuorisotyöntekijät, perheneuvojat, sairaalapastorit ja kaikki muutu työntekijät ovat sinua varten.

Esimerkiksi diakoniatyöntekijältä voit varata tapaamisajan keskustelua varten tai pyytää kotikäynnille tilanteesi mukaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Yhteyttä voit ottaa puhelimitse, viestillä tai sähköpostitse.

Seurakunnan työntekijät vierailevat kotona ja sairaaloissa

Pyydettäessä seurakunnan työntekijät vierailevat kodissa ja jakavat tarvittaessa kodissa ehtoollisen. Heitä voi pyytää myös sairaalaan, jos kaipaa keskusteluapua, esirukousta, rippiä tai ehtoollista.

Ilmajoen seurakunta pitää Ilmajoen terveyskeskuksessa päivähartauksia. Näiden hartauksien päätteeksi työntekijöillä on mahdollisuus pyydettäessä vierailla potilaiden luona.

Seinäjoen keskussairaalassa toimivat sairaalan omat sairaalapastorit, joiden puoleen voi kääntyä erilaisten elämänkysymysten kanssa.