Koetko perheväkivallan uhkaa?

YK:n ihmisoikeuksien julistuksen mukaan väkivalta on ihmisoikeusrikkomus.

Suomen lain mukaan väkivalta on rikos, koteihin piilotettunakin. Myös kirkko on ottanut selkeän kannan perhe- ja parisuhdeväkivaltaan: se on rikos ja synti.

Yleinen perheväkivallan muoto on puolison, fyysinen pahoinpitely. Parisuhteessa esiintyvä väkivalta ilmenee usein myös uhkailuna, nöyryyttämisenä, liikkumavapauden rajoittamisena tai muista ihmisistä eristämisenä. Joskus väkivalta kohdistuu myös lapsiin. Vakavin lapseen kohdistuvan perheväkivallan muoto on seksuaalinen hyväksikäyttö.

Lapsi on monen perheen "oiremittari".

Lapsen henkinen pahoinvointi, häiriökäyttäytyminen tai masentuneisuus on usein välitön seuraus perhetilanteesta. Älä jää asian kanssa yksin, vaan hae rohkeasti apua.

Jos joudut kohtaamaan omassa kodissasi väkivaltaa

Älä jää asian kanssa yksin. Hae rohkeasti apua ja ilmoita poliisille. Voit myös ottaa yhteyttä  diakoniatyöntekijään tai kirkon perheasiain neuvottelukeskukseen tai soittaa Palvelevaan puhelimeen tai kirjoittaa tilanteestasi Palvelevaan nettiin. Lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa tai hyväksikäyttöä koskien apua saa muun muassa kasvatus- ja perheneuvoloista.

Nuori istumassa maassa pää polvissa.
Alakulmasta särkynyt älypuhelin auton etupenkillä.

Ota yhteyttä

Diakoniapäivystys: Maanantaisin ja tiistaisin puhelinpäivystys klo 9-11 Luottamuksellinen keskustelu diakoniatyöntekijöiden puhelinnumeroihin.