Sururyhmä

Sururyhmä on tarkoitettu paikaksi, jossa saa puhua surustaan.

Ilmajoen seurakunta järjestää läheisensä menettäneille sururyhmiä, joissa käydään läpi kuoleman ja läheisen menettämisen tuomaa surua yhdessä toisten vastaavissa tilanteissa elävien kanssa. Tavoitteena ryhmässä on etsiä keinoja tarttua uudelleen elämään sekä käsitellä menetyksen aiheuttamia tunteita ja kokemuksia. Rovastikunnallisena yhteistyönä toteutetaan vuosittain sururyhmä myös itsemurhan tehneiden omaisille.

Ryhmiin otetaan 3-7 henkilöä ja ryhmät kokoontuvat 6-8 kertaa, kahden viikon välein. Läheisen kuolemasta olisi hyvä olla kulunut keskimäärin puolesta vuodesta kahteen vuotta. Vetäjinä toimivat seurakunnan pappi ja diakoniatyöntekijä.

Keskustelu sururyhmissä on luottamuksellista. Osallistuminen ei edellytä kirkkoon kuulumista tai seurakunta-aktiivisuutta.

Läheisensä menettäneiden sururyhmä alkaa syksyisin Ilmajoen seurakunnan tiloissa.

Itsemurhan kautta läheisensä menettäneiden sururyhmä alkaa kevättalvella ja toteutetaan yhteistyössä rovastikunnan muiden seurakuntien kanssa.

Alustava suunnitelma järjestävistä seurakunnista:

• 2023 Nurmo
  • 2024 Kurikka
  • 2025 Ilmajoki

Sururyhmiin ilmoittaudutaan ennakkoon. Seuraa seurakunnan lehti- ja internetilmoituksia tarkemmista aikatauluista.

Myös Suomen mielenterveysseura ja Surunauha ry järjestävät sururyhmiä läheisensä itsemurhan kautta menettäneille.

Suru on rakkauden muoto – se tarvitsee muutakin kuin hautajaiset. Suru on kuin koditonta rakkautta, olisi kauheaa jos tuo rakkaus voitaisiin lohduttaa pois.

Höyhen jonka päällä on vesipisara.
Tyttö kävelee surullisena viljapellon keskellä.