Miten toimin hätätilanteessa?

Pyrimme kaikki toimimaan vastuullisesti ja parhaamme mukaan. Kaikki ei silti aina onnistu, vahinkojakin tapahtuu.

Älä epäröi hälyttää apua numerosta 112, jos jokin vaaratilanne uhkaa läsnä olevien terveyttä tai näyttää aiheuttavan vakavia vaurioita jonkun omaisuudelle. Jos paikalle ei tarvitse hälyttää apua, niin huolehdi siitä, että mahdollisesti loukkaantunut hakeutuu terveyskeskukseen tarkastettavaksi, jos siihen näyttää olevan vähänkin aihetta. Ilmoita aineellisista vahingoista vahingoittuneen esineen tai kiinteistön omistajalle. Tärkeää on myös se, että jälkeenpäin saadaan luotettavaa tietoa tapahtuneesta. Näitä voidaan tarvita mahdollisia vakuutuskorvauksia haettaessa.

Laita muistiin mahdollisimman pian seuraavat asiat:

1.)  Missä ja milloin vahinko tapahtui.
2.)  Mahdollisesti loukkaantuneiden nimet ja vammat.
3.)  Kuvaus tapahtumien kulusta ja siitä miten mahdolliset vammat aiheutuivat
4.)  Mitä osallistujien omaisuutta rikkoutui ja miten (esim. silmälasit, matkapuhelin, kamera yms.).
5.)  Mitä kokoontumispaikan irtaimistoon tai kiinteistöön kuuluvaa vaurioitui ja miten se tapahtui.
6.)  Selvitykset saavat olla tiiviitä ja yksinkertaiset piirrokset auttavat asian ymmärtämisessä.

Yleisiä ohjeita turvallisuuteen

Seurakunnan tiloihin on tehty pelastussunnitelmat, jotka löytyvät jokaisesta toimitilasta. Jos mieltäsi askarruttaa jokin kysymys liittyen yleiseen turvallisuuteen, ota yhteyttä seurakunnan työntekijään.

Tarkemmat työntekijöiden yhteystiedot löydät tästä linkistä.