Yksinäisyys

Yksinäisyys on yleistä. Yksinäisyys satuttaa, joskus se on oma valinta.

Yksinäisyyttä on monenlaista ja kuka tahansa voi kokea olevansa yksinäinen. Jokainen kaipaa hyväksyntää ja yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä toisten läheisyyttä. Meillä on tarve tuntea itsemme jollekin ihmiselle tärkeäksi ja tarve tuntea myös joku toinen meille itsellemme läheiseksi ja tärkeäksi.

Yksinäinen voi olla hetkellisesti tai pitkäaikaisesti. Eikä yksinäisyyden kokemukseen vaikuta se, onko ympärillä muita ihmisiä vai ei.

Yksin olo ja yksinäisyys ovat eri asioita

Yksin oleminen voi myös tuntua hyvältä, eikä se välttämättä merkitse yksinäisyyttä. Useimmiten ymmärrämme yksinäisyyden ei toivotuksi tilaksi, raskaaksi, ahdistavaksi ja tuskaiseksi tunteeksi ja sitä yksin olo onkin, kun se ei ole vapaaehtoista. Vapaaehtoinen yksin olo puolestaan tukee itsenäisyyttä ja antaa mahdollisuuden itsetutkiskeluun.

Mutta miten sitten päästä eroon yksinäisyydestä?  Tai miten voi auttaa yksinäistä? Mitkä kaikki asiat voivat vaikuttaa yksinäisyyden kokemukseen? Ja onko yksinäisyys erilaista eri ihmisillä?

Ilmajoen seurakunta järjestää monenlaisia tapahtumia ja tarjoaa harrastemahdollisuuksia kaikenikäisille. Diakoniatyöntekijät ja diakonian vapaaehtoiset ovat rinnalla kulkijoita elämän eri tilanteissa, myös pidempiaikaisina ystävinä yksinäisille.

Suomen punaisen ristin ystävätoiminnan kautta saat kertaluonteista apua yksinäisyyteen tai pitkäaikaisen ystävän.

Pimeä huone, jonka ikkunalla on lukuvalo.
Lapsenlapsi ja isovanhempi kävelyllä.

Missä voisin tavata muita, jotta en olisi niin yksin?

Tiistairuokailu on seurakuntamme tarjoama mahdollisuus tavata muita, osallistua ja ruokailla yhdessä. Ruokamaksu on vapaaehtoinen ja nimellinen- 2-4eur/hlö. Tule rohkeasti mukaan.

Diakoniatyö järjestää myös vuosittain kesä- ja joulukirkkoja Sinua varten, joihin ovat kaikki tervetulleita.

Ota yhteyttä

Diakoniapäivystys: Maanantaisin ja tiistaisin puhelinpäivystys klo 9-11 Luottamuksellinen keskustelu diakoniatyöntekijöiden puhelinnumeroihin.

Seurakunnan papit päivystävät. Puheluun vastataan mahdollisimman pian.