G.B. Pergolesi: Stabat Mater (Marian murhe)

pe 29.3. klo 17.00
Stabat mater

Kirkko

Pitkäperjantain musiikkia

Pitkäperjantaina klo 17 kuullaan Ilmajoen kirkossa italialaisen säveltäjän Giovanni Battista Pergolesin (1710-1736) Stabat mater. Se on yksi länsimaisen musiikinhistorian keskeisimmistä kirkkomusiikkiteoksista. Latinankielisen teoksen alkusanat tarkoittavat suomeksi "Seisoi äiti tuskainen". Teos käsittelee Marian kärsimystä poikansa Jeesuksen ristin äärellä ja siitä kumpuavaa rukoilijan mietiskelyä. Tekstin on todennäköisesti kirjoittanut Jacopone da Todi 1200-luvulla. Katolinen hymniteksti on sävelletty satoja kertoja, kuuluisimpia Stabat materin säveltäjiä ovat Pergolesin ohella Rossini, Dvorák ja Vivaldi.

Stabat mater jäi yhdeksi 26-vuotiaana kuolleen Pergolesin merkittävimmistä sävellyksistä. Tyylillisesti barokin ja esiklassismin välimaastoon sijoittuva teos on alun perin sävelletty sopraano- ja alttosolisteille ja jousiorkesterille. Konsertissa laulavat sopraano Terttu Iso-Oja ja mezzosopraano Ann-Marie Heino. Orkesterin osuutta hoitaa urkuri Matti Pohjoisaho. Konsertin kesto on n. 45 minuuttia.

--
Sopraano Terttu Iso-Oja on monipuolinen musiikin ammattilainen. Hän on koulutukseltaan sekä konsertti- että oopperalaulaja (MuM), kirkkomuusikko (MuM) ja laulunopettaja. Iso-Oja on laulanut useiden kirkkomusiikkiteosten solistina. Tertun keskeinen repertuaari painottuu lied- ja kamarimusiikkiin. Hän on kantaesittänyt myös uusia suomalaisia vokaalikamarimusiikki- ja oopperateoksia. Terttu opettaa klassista laulua Etelä-Pohjanmaan alueella ja toimii Ilmajoen seurakunnan kanttorina.

Mezzosopraano Ann-Marie Heino on valmistunut Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksesta Musiikin Maisteriksi opettajanaan Marjut Hannula. Ann-Marie on laulanut useita solistirooleja sekä Suomen Kansallisoopperassa että vapaa kentän tuotannoissa. Syksystä 2023 hän on ollut kiinnitettynä Kansallisoopperan vakituisena laulajana. Ann-Marie on ollut monien kirkkomusiikkiteosten solistina ja hänet on nähty myös musikaalirooleissa Svenska Teaternissa.

Pianisti ja urkuri Matti Pohjoisaho opiskeli urkujensoittoa ja kirkkomusiikkia Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa Helsingissä sekä pianonsoittoa ja pedagogiikkaa ammattikorkeakoulu Centriassa Kokkolassa. Tällä hetkellä hän toimii kamaripianistina ja pianonsoitonopettajana Keski-Pohjanmaan konservatoriossa sekä urkujensoitonopettajana Keski-Pohjanmaan opistossa.
  • Musiikki Musiikki

Linkki avautuu uudessa välilehdessä